Kaip skatinti vaiko smalsumą?
Smalsumas – instinktyvus dalykas, nes vaikai nuo pačių pirmųjų gyvenimo dienų viską liečia, girdi, ragauja, ir visaip tiria savo aplinką. Taip vystosi jų gebėjimai, atmintis bei motorika. Deja, vaiko smalsumą labai lengva nuslopinti – pakanka kelis kartus ignoruoti jo klausimus, atsakyti „nežinau“ ar nenoriai bendrauti ir vaikui įprastai pasidaro nebeįdomu ar netgi atsiranda baimė domėtis. Suaugusieji neretai daro didelę klaidą su vaikais bendraudami labai oficialiai, šaltai, be emocijų, tačiau nereikia ir persistengti – jei su jais kalbėsite kaip su kūdikiais, vaikai gali įsižeisti, supykti ir nesiklausyti, kas sakoma.
Su vaikais itin svarbu būti nuoširdžiam ir paprastam, netingėti atsakyti į jų klausimus ir sudaryti tinkamas sąlygas tyrinėti bei pažinti pasaulį. Viena geriausių „Montessori“ metodikos mokytojų Simone Davies, vedanti virtualius seminarus tėvams visame pasaulyje, vienoje iš savo parašytų knygų pasidalino penkiomis priemonėmis, padėsiančiomis skatinti vaiko smalsumą.
Penkios smalsumo salygos, kurias kiekviena mama ar tėtis gali sudaryti vaikui namuose.
- Pasitikėjimas vaiku. Dr. Montessori skatina mus tikėti, kad vaikas natūraliai siekia mokytis, augti ir kad jis iš esmės žino, kuo turėtų užsiimti, norėdamas tobulėti. Vadinasi, jeigu vaikams siūlote turtingą aplinką tyrinėjimui, jums nereikės jų versti tai daryti ar jaudintis, kad jie tobulėja skirtingai nuo savo bendraamžių.
- Turtinga mokymų aplinka. Kad vaikas domėtųsi aplinkiniu pasauliu ir norėtų mokytis, turite jam pasiūlyti turtingą mokymų aplinką, kurią mažylis galėtų tyrinėti. Tai nereiškia, kad aplinka turi būti pilna brangių daiktų, – tai gali būti tyrinėjimas gamtoje, pupelių išrūšiavimas ir pan.
- Laikas. Kad vaikai galėtų vystytis ir atrasti naujoves, tyrinėti ir stebėtis, jiems reikia laiko. Laiko, kuris nėra griežtai suplanuotas Laiko, kai neskubama. Būtinas ir laikas nuobodžiauti.
- Saugumo pamatas. Tėvai turi užtikrinti vaiko fizinį ir emocinį saugumą. Jūs fiziškai saugote savo vaiką nuo elektros lizdų, intensyvių gatvių ir kitų pavojų. Atitinkamai įrengėte namus ar bent vieną erdvę, kad vaikas galėtų tyrinėti. Taip pat turite suteikti jam ir emocinį saugumą, priimti jį tokį, koks yra, – tokiu atveju vaikas tikės, kad visada, nepaisant ar jam sunku, būsite šalia. Toks jausmas vaikui suteiks laisvę būti smalsiam ir tyrinėti.
- Skatinti nuostabą. Galite užduoti vaikui klausimų apie supantį pasaulį, pakviesti tyrinėti jį visais pojūčiais ir kaip įmanoma daugiau laiko praleisti gamtoje.
Laikantis šių penkių sąlygų, vaikai gali tapti smalsūs juos supančiam pasauliui, išvystyti gebėjimą mąstyti ir veikti savarankiškai.
Smalsumas – instinktyvus dalykas, nes vaikai nuo pačių pirmųjų gyvenimo dienų viską liečia, girdi, ragauja, ir visaip tiria savo aplinką. Taip vystosi jų gebėjimai, atmintis bei motorika. Deja, vaiko smalsumą labai lengva nuslopinti – pakanka kelis kartus ignoruoti jo klausimus, atsakyti „nežinau“ ar nenoriai bendrauti ir vaikui įprastai pasidaro nebeįdomu ar netgi atsiranda baimė domėtis. Suaugusieji neretai daro didelę klaidą su vaikais bendraudami labai oficialiai, šaltai, be emocijų, tačiau nereikia ir persistengti – jei su jais kalbėsite kaip su kūdikiais, vaikai gali įsižeisti, supykti ir nesiklausyti, kas sakoma.
Su vaikais itin svarbu būti nuoširdžiam ir paprastam, netingėti atsakyti į jų klausimus ir sudaryti tinkamas sąlygas tyrinėti bei pažinti pasaulį. Viena geriausių „Montessori“ metodikos mokytojų Simone Davies, vedanti virtualius seminarus tėvams visame pasaulyje, vienoje iš savo parašytų knygų pasidalino penkiomis priemonėmis, padėsiančiomis skatinti vaiko smalsumą.
Penkios smalsumo salygos, kurias kiekviena mama ar tėtis gali sudaryti vaikui namuose.
- Pasitikėjimas vaiku. Dr. Montessori skatina mus tikėti, kad vaikas natūraliai siekia mokytis, augti ir kad jis iš esmės žino, kuo turėtų užsiimti, norėdamas tobulėti. Vadinasi, jeigu vaikams siūlote turtingą aplinką tyrinėjimui, jums nereikės jų versti tai daryti ar jaudintis, kad jie tobulėja skirtingai nuo savo bendraamžių.
- Turtinga mokymų aplinka. Kad vaikas domėtųsi aplinkiniu pasauliu ir norėtų mokytis, turite jam pasiūlyti turtingą mokymų aplinką, kurią mažylis galėtų tyrinėti. Tai nereiškia, kad aplinka turi būti pilna brangių daiktų, – tai gali būti tyrinėjimas gamtoje, pupelių išrūšiavimas ir pan.
- Laikas. Kad vaikai galėtų vystytis ir atrasti naujoves, tyrinėti ir stebėtis, jiems reikia laiko. Laiko, kuris nėra griežtai suplanuotas Laiko, kai neskubama. Būtinas ir laikas nuobodžiauti.
- Saugumo pamatas. Tėvai turi užtikrinti vaiko fizinį ir emocinį saugumą. Jūs fiziškai saugote savo vaiką nuo elektros lizdų, intensyvių gatvių ir kitų pavojų. Atitinkamai įrengėte namus ar bent vieną erdvę, kad vaikas galėtų tyrinėti. Taip pat turite suteikti jam ir emocinį saugumą, priimti jį tokį, koks yra, – tokiu atveju vaikas tikės, kad visada, nepaisant ar jam sunku, būsite šalia. Toks jausmas vaikui suteiks laisvę būti smalsiam ir tyrinėti.
- Skatinti nuostabą. Galite užduoti vaikui klausimų apie supantį pasaulį, pakviesti tyrinėti jį visais pojūčiais ir kaip įmanoma daugiau laiko praleisti gamtoje.
Laikantis šių penkių sąlygų, vaikai gali tapti smalsūs juos supančiam pasauliui, išvystyti gebėjimą mąstyti ir veikti savarankiškai.
Smalsumas – instinktyvus dalykas, nes vaikai nuo pačių pirmųjų gyvenimo dienų viską liečia, girdi, ragauja, ir visaip tiria savo aplinką. Taip vystosi jų gebėjimai, atmintis bei motorika. Deja, vaiko smalsumą labai lengva nuslopinti – pakanka kelis kartus ignoruoti jo klausimus, atsakyti „nežinau“ ar nenoriai bendrauti ir vaikui įprastai pasidaro nebeįdomu ar netgi atsiranda baimė domėtis. Suaugusieji neretai daro didelę klaidą su vaikais bendraudami labai oficialiai, šaltai, be emocijų, tačiau nereikia ir persistengti – jei su jais kalbėsite kaip su kūdikiais, vaikai gali įsižeisti, supykti ir nesiklausyti, kas sakoma.
Su vaikais itin svarbu būti nuoširdžiam ir paprastam, netingėti atsakyti į jų klausimus ir sudaryti tinkamas sąlygas tyrinėti bei pažinti pasaulį. Viena geriausių „Montessori“ metodikos mokytojų Simone Davies, vedanti virtualius seminarus tėvams visame pasaulyje, vienoje iš savo parašytų knygų pasidalino penkiomis priemonėmis, padėsiančiomis skatinti vaiko smalsumą.
Penkios smalsumo salygos, kurias kiekviena mama ar tėtis gali sudaryti vaikui namuose.
- Pasitikėjimas vaiku. Dr. Montessori skatina mus tikėti, kad vaikas natūraliai siekia mokytis, augti ir kad jis iš esmės žino, kuo turėtų užsiimti, norėdamas tobulėti. Vadinasi, jeigu vaikams siūlote turtingą aplinką tyrinėjimui, jums nereikės jų versti tai daryti ar jaudintis, kad jie tobulėja skirtingai nuo savo bendraamžių.
- Turtinga mokymų aplinka. Kad vaikas domėtųsi aplinkiniu pasauliu ir norėtų mokytis, turite jam pasiūlyti turtingą mokymų aplinką, kurią mažylis galėtų tyrinėti. Tai nereiškia, kad aplinka turi būti pilna brangių daiktų, – tai gali būti tyrinėjimas gamtoje, pupelių išrūšiavimas ir pan.
- Laikas. Kad vaikai galėtų vystytis ir atrasti naujoves, tyrinėti ir stebėtis, jiems reikia laiko. Laiko, kuris nėra griežtai suplanuotas Laiko, kai neskubama. Būtinas ir laikas nuobodžiauti.
- Saugumo pamatas. Tėvai turi užtikrinti vaiko fizinį ir emocinį saugumą. Jūs fiziškai saugote savo vaiką nuo elektros lizdų, intensyvių gatvių ir kitų pavojų. Atitinkamai įrengėte namus ar bent vieną erdvę, kad vaikas galėtų tyrinėti. Taip pat turite suteikti jam ir emocinį saugumą, priimti jį tokį, koks yra, – tokiu atveju vaikas tikės, kad visada, nepaisant ar jam sunku, būsite šalia. Toks jausmas vaikui suteiks laisvę būti smalsiam ir tyrinėti.
- Skatinti nuostabą. Galite užduoti vaikui klausimų apie supantį pasaulį, pakviesti tyrinėti jį visais pojūčiais ir kaip įmanoma daugiau laiko praleisti gamtoje.
Laikantis šių penkių sąlygų, vaikai gali tapti smalsūs juos supančiam pasauliui, išvystyti gebėjimą mąstyti ir veikti savarankiškai.